Foruma hoş geldin, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Düşünce Platformumuza Hoşgeldiniz!

Düşünce Platformumuz bilgi ve düşüncenin en özgür adresidir!
Güne, gündeme ve yarınlara dair söyleyeceğim var diyenlerin, günlük koşuşturmaca içerisinde zihin jimnastiği yapmak isteyenlerin özgürlük meşalesi ~ FORUM KALEMİ ~

İslam Toki uzun vadeli ev satıyor.

AsyA

Forum Kalemi
Öylesine...
Katılım
1 May 2020
Mesajlar
14,508
Çözümler
1
Tepkime puanı
38,739
Puanları
113
TOKİ'DEN EV SATIN ALMAK

Toki uzun vadeli ev satıyor. Peşin satın alma durumunda sabit bir fiyatı olan ev uzun vadeli satın alındığında enflasyona veya memur maaşına endeksli satılıyor. Enflasyon veya memur maaş zam oranı her yıl değişik olabileceği için evin mesela 10 yıl veya 20 yıl sonraki toplam bedeli baştan bilinmiyor. Bu şartlar altında Toki'den ev satın almanın hükmü nedir?

Bu konuda iki görüşün bulunduğu görülmektedir. Ben aşağıda her iki görüşün de mevcut ve muhtemel delillerini serdedip bir tercihte bulunmaya çalışacağım.

Birinci görüş: Bu satım caiz değildir.

Vâdeli bir satımda satım bedelinin bilinir olması tüm mezheplere göre şarttır. Bu şart sağlanmadığı takdirde Hanefîler dışındaki mezheplere göre akit [eş anlamlı olmak üzere] bâtıl / fâsit olarak nitelendirilir ve hiçbir hüküm ifade etmez. Hanefîlere göre ise fâsittir, bilinmezlik ortadan kaldırılmalıdır. Fasit bir akdi bilerek yapmak ise caiz değildir. Buradaki bilinmezlik "tarafları anlaşmazlığa götürebilecek" bilinmezlik kapsamında yer alır. Bu şartlar altında Toki'den ev satın almak caiz değildir. Uzun vadeli ev satımının caiz olması için, vade içinde evin ne kadar olabileceği devletin önceki yıllardaki ortalama enflasyonu dikkate alınarak belirlenmeli, ev satın alacak kişiye on veya yirmi yıllık vadede toplam olarak ne ödeyeceği baştan net olarak açıklanmalıdır.

İkinci görüş: Bu satım caizdir.

Akitleri bâtıl veya fâsid kılacak olan belirsizlik [cehâlet] tarafları anlaşmazlığa götürebilecek özellikte olan cehalettir. Bu raddeye varmayan belirsizlikler cehalet-i yesire kapsamında görülür ve müsamaha ile karşılanır. Mesela mudarebe akdinde mudaribin kâr edip edemeyeceği, kâr ederse ne miktarda edeceği belirsizdir. Bununla birlikte kâr olması halinde bu kârın hangi oranda paylaşılacağı belirlendiğinde bu belirsizlik bir ölçüde giderilip bir ölçüye bağlandığı ve artık tarafları anlaşmazlığa götürecek seviyenin dışına çekildiği için akit caiz olmaktadır.

Klasik dönem fıkıh kitaplarında, vadeli satımda satım bedelinin baştan belirlenmesi istenmiş, bu konudaki belirsizliğin "tarafları anlaşmazlığa götürebilecek" bir cehalet olduğu, bu sebeple akdi fasit kılacağı belirtilmiş olmakla birlikte vadedeki belirsizliğin azaltılması durumunda hükmün ne olacağı belirtilmemiştir.

Toki'nin yaptığı satımlarda, vade bitiminde evin toplam maliyetinin ne olacağının belli olmaması "tarafları anlaşmazlığa götürecek bir belirsizlik" olarak görülemez. Çünkü ev taksitlerinin her altı ay veya her yıl ne oranda arttırılacağı baştan sabit bir esasa [enflasyon oranı veya memur maaş zammı] bağlanmıştır. Bu oranın en baştan bilinemiyor olması tarafları anlaşmazlığa götürecek bir durum değildir.

Tercih:

Şahsen ikinci görüşü tercih ediyorum. Zira;

1) Fıkıh kitaplarındaki "tarafları anlaşmazlığa götüren her belirsizlik akdi fâsit kılar" ilkesinin mutlak ve genel geçer bir ilke olmakla birlikte hangi tür belirsizliklerin bu kapsamda görülmesi gerektiği meselesi, yani ilkenin somut durumlara tek tek uygulanması çağlara, durumlara, akit tiplerine göre değişebilir.

2) Mutlak belirsizlik ile mukayyed belirsizlik aynı kapsamda görülemez. Klasik fıkıh literatüründe ortaklık mahiyetindeki akitlerin neredeyse tamamında [mudarebe, müzaraa, muğarese, müsakat] mukayyed bir belirsizlik olmasına rağmen akitlerin geçerli olması fukahanın da bu anlayışta olduğunu göstermektedir.

(Soner Duman / 19. Şubat. 2017 / Pazar)
 

spesifikay

Aktif Üye
FK Üyesi
Kulaktan Kalbe
Katılım
28 Nis 2022
Mesajlar
831
Çözümler
1
Tepkime puanı
2,770
Puanları
93
Konum
Dünyadan Uzak
Web sitesi
www.youtube.com
Burç
Koç
Hobim
Hunharca Kitap Okumak =)
İsim
Betül Güler
Meslek
Yazar / Seslendirme Editörü
Cinsiyet
Herkes ev sahibi olmak zorunda değil aslında ama eğer islam nizamı olsaydı konut ve binek devletin sorumluluğunda olacaktı =)
Toki'ye gelince , ne yazık ki efe tüfe oranında faiz alıyor , hiç bir şekilde caiz değil .
 

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın yada üye olun!

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın veya kayıt olun!

Kayıt ol

Forumda bir hesap oluşturmak tamamen ücretsizdir.

Şimdi kayıt ol
Giriş yap

Eğer bir hesabınız var ise lütfen giriş yapın

Giriş yap

Tema düzenleyici

Tema özelletirmeleri

Grafik arka planlar

Granit arka planlar