- Katılım
- 1 May 2020
- Mesajlar
- 14,613
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 39,048
- Puanları
- 113
13 Böyleyken, rabbinizin onca nimetinden hangisini inkar edebilirsiniz?1
1. Bu ayette "rabbinizin" diye çevirdiğimiz rabbiküma lafzındaki muhataplar tesniyedir. Müfessirlerin çoğuna göre küma zamiri insanlara ve cinlere, bazı müfessirlere göre müminlere ve kafirlere, bazılarına göre ise erkeklere ve kadınlara yöneliktir. Ancak bize göre gerçek muhataplar müşrikler/ kafirler, dolayısıyla Allah'a namkörlük eden herkestir. Allah'ın nimetlerini yalanlayıp inkar etmek ise insanoğluna sayısız nimet küfeden Allah'ın ibadete layıp yegane tanrı olduğu gerçeğini inkar etmek, dolayısıyla O'na ortak koşmaktan kinayedir.. Öte yandan, bu surenin 8 ve 9 ayetlerinde muhataplara çoğul kipinde hitap edilmesi, ayetlerin sonundaki ses uyumuyla ilgilidir. zira sure ilk ayetten itibaren rahman, kur'an, beyan, mizan, enam, ekmam ve 31 kez tekrar edilen tükezziban gibi kelimelerle devam etmekte ve nihayet kikram kelimesiyle sona ermektedir. Şayet Kur'an'ın diğer surelerinde olduğu gibi bu surede de rabbiküm lafzı kullanılacak olsaydı, ilgili fiilin tükezziban değil, tükezzibun şeklinde gelmesi gerekecek ve bu da ayetlerin sonundaki ses uyumunu (seci) haleldar edecektir. Bize göre, çoğul muhataplara ikil ifade kalıbında hitap edilmesinin nedeni işte bu edebi/ estetik hususiyettir. Bu surenin "Arusü'l Kur'an" (Kur'an'ın gelini) diye nitelendirilmesi de en azından bir yönüyle bu estetik hususiyete işaret ediyor olsa gerekir. Vallahu alem.
14.15 Allah insanı pişmiş çamur gibi bir balçıktan yarattı. Cinleri ise yalın ateşten/ alevden yarattı.
Rahman Suresi 13- 15 Ayetleri
www.forumkalemi.com
1. Bu ayette "rabbinizin" diye çevirdiğimiz rabbiküma lafzındaki muhataplar tesniyedir. Müfessirlerin çoğuna göre küma zamiri insanlara ve cinlere, bazı müfessirlere göre müminlere ve kafirlere, bazılarına göre ise erkeklere ve kadınlara yöneliktir. Ancak bize göre gerçek muhataplar müşrikler/ kafirler, dolayısıyla Allah'a namkörlük eden herkestir. Allah'ın nimetlerini yalanlayıp inkar etmek ise insanoğluna sayısız nimet küfeden Allah'ın ibadete layıp yegane tanrı olduğu gerçeğini inkar etmek, dolayısıyla O'na ortak koşmaktan kinayedir.. Öte yandan, bu surenin 8 ve 9 ayetlerinde muhataplara çoğul kipinde hitap edilmesi, ayetlerin sonundaki ses uyumuyla ilgilidir. zira sure ilk ayetten itibaren rahman, kur'an, beyan, mizan, enam, ekmam ve 31 kez tekrar edilen tükezziban gibi kelimelerle devam etmekte ve nihayet kikram kelimesiyle sona ermektedir. Şayet Kur'an'ın diğer surelerinde olduğu gibi bu surede de rabbiküm lafzı kullanılacak olsaydı, ilgili fiilin tükezziban değil, tükezzibun şeklinde gelmesi gerekecek ve bu da ayetlerin sonundaki ses uyumunu (seci) haleldar edecektir. Bize göre, çoğul muhataplara ikil ifade kalıbında hitap edilmesinin nedeni işte bu edebi/ estetik hususiyettir. Bu surenin "Arusü'l Kur'an" (Kur'an'ın gelini) diye nitelendirilmesi de en azından bir yönüyle bu estetik hususiyete işaret ediyor olsa gerekir. Vallahu alem.
14.15 Allah insanı pişmiş çamur gibi bir balçıktan yarattı. Cinleri ise yalın ateşten/ alevden yarattı.
Rahman Suresi 13- 15 Ayetleri
www.forumkalemi.com