-
- Katılım
- 1 May 2020
-
- Mesajlar
- 17,230
-
- Çözümler
- 1
-
- Tepkime puanı
- 47,458
-
- Puan
- 113
Devletten alınan maaş caiz midir?
Devlet bütçesi karma gelirlerden oluşur. Vergilerin içinde helal olan da vardır, şüpheli olan da vardır. Bu gelirler hazineye girer ve oradan maaş ile hizmet ödemeleri yapılır.
Fıkıhta asıl olan, kişinin doğrudan haram kazançla meşgul olup olmamasıdır. Yani memur, öğretmen, doktor, polis, asker, imam gibi görevler meşru ve faydalı işlerdir. Bu işleri yapanların maaşı, bütçede haram kaynaklar bulunsa bile caizdir. Çünkü maaş, yapılan helal işin karşılığıdır.
Ulemâ bu konuda “karma malın tamamı haram olmaz; haram oranı ayrıştırılamıyorsa umum mal helal kabul edilir” görüşünü benimsemiştir. (İmam Nevevî, İbn Abidin gibi âlimler)
Dolayısıyla “devletin bütçesinde haram gelir var, o yüzden tüm memurların maaşı caiz değildir” gibi bir genelleme fıkhen doğru değildir. Vatandaş da, memur da caiz iş yapmaz hale gelir ki bu hem İslam’a hem de hayatın gerçekliğine aykırıdır.
Vesselam
Muhammet Fatih Canbaz
Devlet bütçesi karma gelirlerden oluşur. Vergilerin içinde helal olan da vardır, şüpheli olan da vardır. Bu gelirler hazineye girer ve oradan maaş ile hizmet ödemeleri yapılır.
Fıkıhta asıl olan, kişinin doğrudan haram kazançla meşgul olup olmamasıdır. Yani memur, öğretmen, doktor, polis, asker, imam gibi görevler meşru ve faydalı işlerdir. Bu işleri yapanların maaşı, bütçede haram kaynaklar bulunsa bile caizdir. Çünkü maaş, yapılan helal işin karşılığıdır.
Ulemâ bu konuda “karma malın tamamı haram olmaz; haram oranı ayrıştırılamıyorsa umum mal helal kabul edilir” görüşünü benimsemiştir. (İmam Nevevî, İbn Abidin gibi âlimler)
Dolayısıyla “devletin bütçesinde haram gelir var, o yüzden tüm memurların maaşı caiz değildir” gibi bir genelleme fıkhen doğru değildir. Vatandaş da, memur da caiz iş yapmaz hale gelir ki bu hem İslam’a hem de hayatın gerçekliğine aykırıdır.
Vesselam
Muhammet Fatih Canbaz
