-
- Katılım
- 1 May 2020
-
- Mesajlar
- 17,393
-
- Çözümler
- 1
-
- Tepkime puanı
- 47,799
-
- Puan
- 113
Fiyatın yükselmesi doğal arz–talep dengesinden kaynaklanıyorsa bu esas itibarıyla caizdir.
Çünkü ticaretin tabiatında fiyatın arz ve talebe göre değişmesi vardır. Nitekim Hz. Peygamber’e (s.a.v.) fiyatlar yükselince bazı sahabiler, “Ya Rasûlallah, fiyatları sabitleyin (tes‘ir yapın)” dediler. O ise:
“Şüphe yok ki, fiyatları tayin eden, darlık ve bolluk veren, rızıklandıran ancak Allah’tır. Ben kimsenin malına veya kanına haksızlık etmek istemem.”
(Ebû Dâvûd, Büyû‘, 50; Tirmizî, Büyû‘, 73)
Hz. Peygamber, ticârî işlemlerde spekülasyona, belirsizliğe ve taraflar arasında anlaşmazlığa yol açacak her tür muameleye mâni olduğu ve fiilî tedbir aldığı hâlde, fiyat konusunda sınırlama getirmeyi uygun bulmamıştır.
Bu hadisten anlaşılan şudur: piyasa kendi doğal seyrinde işliyorsa, fiyat artışına müdahale gerekmez ve bu artış meşrudur.
Dolayısıyla Mekke’de hac mevsiminde ulaşım araçlarının, otellerin veya gıda ürünlerinin fiyatlarının artması; ya da turizm sezonunda otel ve ulaşım ücretlerinin yükselmesi, arz–talep dengesinin doğal bir sonucudur. Bu, karaborsacılık değil, meşru bir piyasa hareketidir.
Ancak bu hususta esas olan ölçülü olmaktır. Vicdansızca fiyatlamamaktır. Fiyat artırırken fırsatçılığa sapmak, insanların çaresizliğini kazanç vesilesi görmek zulümdür.
Helal ticaretin Allah’ın emri ve ibadet olduğu unutulmamalıdır.
Vesselam.
Muhammet Fatih Canbaz
Çünkü ticaretin tabiatında fiyatın arz ve talebe göre değişmesi vardır. Nitekim Hz. Peygamber’e (s.a.v.) fiyatlar yükselince bazı sahabiler, “Ya Rasûlallah, fiyatları sabitleyin (tes‘ir yapın)” dediler. O ise:
“Şüphe yok ki, fiyatları tayin eden, darlık ve bolluk veren, rızıklandıran ancak Allah’tır. Ben kimsenin malına veya kanına haksızlık etmek istemem.”
(Ebû Dâvûd, Büyû‘, 50; Tirmizî, Büyû‘, 73)
Hz. Peygamber, ticârî işlemlerde spekülasyona, belirsizliğe ve taraflar arasında anlaşmazlığa yol açacak her tür muameleye mâni olduğu ve fiilî tedbir aldığı hâlde, fiyat konusunda sınırlama getirmeyi uygun bulmamıştır.
Bu hadisten anlaşılan şudur: piyasa kendi doğal seyrinde işliyorsa, fiyat artışına müdahale gerekmez ve bu artış meşrudur.
Dolayısıyla Mekke’de hac mevsiminde ulaşım araçlarının, otellerin veya gıda ürünlerinin fiyatlarının artması; ya da turizm sezonunda otel ve ulaşım ücretlerinin yükselmesi, arz–talep dengesinin doğal bir sonucudur. Bu, karaborsacılık değil, meşru bir piyasa hareketidir.
Ancak bu hususta esas olan ölçülü olmaktır. Vicdansızca fiyatlamamaktır. Fiyat artırırken fırsatçılığa sapmak, insanların çaresizliğini kazanç vesilesi görmek zulümdür.
Helal ticaretin Allah’ın emri ve ibadet olduğu unutulmamalıdır.
Vesselam.
Muhammet Fatih Canbaz
