- Katılım
- 1 May 2020
- Mesajlar
- 15,885
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 43,254
- Puanları
- 113
Ateizmin (tanrının olmadığını düşünme) en önemli delillerinden biri olan kötülük teorisine benim bakış açım:
Ateizmin en önemli savı olan bu problem basitçe şöyle ifade edilebilir: Şu anda yeryüzünde olmak üzere olan bir kötülüğü düşünelim. Tanrı eğer herşeyi biliyorsa, şu an gerçekleşmek üzere olan bu kötülüğü de biliyordur. Herşeye gücü yetiyorsa gerçekleşecek olan bu kötülüğü engelleyebilir. Eğer sonsuz merhametli (iyi) ise engelleyecektir. Ama şu an dünyada bir yerde bir kötülük oldu. Öyleyse -haşa- Tanrı yoktur.
Yüzlerce yıldır böyle bir mantıkla tanrının yani yaratıcının olmadığı savunuldu. Felsefenin en önemli konularından biri olan teodise yani kötülük teorisi çok değişik şekillerde çürütülmeye çalışıldı. Bunların çoğu kafa karıştırıcıdır. Ben meseleyi çok farklı bir açıdan ele alacağım:
Özetle, dünyada zulüm, işkence, haksızlık ve kötülük mevcuttur. Eğer iddia ettiğiniz gibi bir yaratıcı varsa bunlara müdahale etmeliydi. Ama etmediğine göre demek ki tanrı yoktur...
Ben de cevap olarak diyorum ki: Bu teori esas açısından sıkıntılıdır. Bu teori, yaratıcıyı ortadan kaldıran bir düşünce değildir. Farzı misal kötülük var ve yaratıcı buna müdahale etmiyor. Bunun sonucunda yaratıcı yoktur denilemez. Buna en fazla denilecek şey, tanrı zalimdir. Tanrı kötülüğe müdahale etmiyor. Zalim bir tanrı düşüncesi ayrı bir husus, tanrının olmadığı ayrı bir husustur.
Binlerce yıldır tanrının yokluğu için öne sürülen bu teori, tanrıyı yok etmez. Tanrıyı bencil, egoist, zalim yapar. Bu teori bu sonuca götürür. Yaratıcının yokluğu için binlerce yıldır tartışılan bu delilin hiçbir mantığı yoktur.
Murat Padak
Şanlıurfa Diyanet Eğitim Merkezi Eğitim Görevlisi
Ateizmin en önemli savı olan bu problem basitçe şöyle ifade edilebilir: Şu anda yeryüzünde olmak üzere olan bir kötülüğü düşünelim. Tanrı eğer herşeyi biliyorsa, şu an gerçekleşmek üzere olan bu kötülüğü de biliyordur. Herşeye gücü yetiyorsa gerçekleşecek olan bu kötülüğü engelleyebilir. Eğer sonsuz merhametli (iyi) ise engelleyecektir. Ama şu an dünyada bir yerde bir kötülük oldu. Öyleyse -haşa- Tanrı yoktur.
Yüzlerce yıldır böyle bir mantıkla tanrının yani yaratıcının olmadığı savunuldu. Felsefenin en önemli konularından biri olan teodise yani kötülük teorisi çok değişik şekillerde çürütülmeye çalışıldı. Bunların çoğu kafa karıştırıcıdır. Ben meseleyi çok farklı bir açıdan ele alacağım:
Özetle, dünyada zulüm, işkence, haksızlık ve kötülük mevcuttur. Eğer iddia ettiğiniz gibi bir yaratıcı varsa bunlara müdahale etmeliydi. Ama etmediğine göre demek ki tanrı yoktur...
Ben de cevap olarak diyorum ki: Bu teori esas açısından sıkıntılıdır. Bu teori, yaratıcıyı ortadan kaldıran bir düşünce değildir. Farzı misal kötülük var ve yaratıcı buna müdahale etmiyor. Bunun sonucunda yaratıcı yoktur denilemez. Buna en fazla denilecek şey, tanrı zalimdir. Tanrı kötülüğe müdahale etmiyor. Zalim bir tanrı düşüncesi ayrı bir husus, tanrının olmadığı ayrı bir husustur.
Binlerce yıldır tanrının yokluğu için öne sürülen bu teori, tanrıyı yok etmez. Tanrıyı bencil, egoist, zalim yapar. Bu teori bu sonuca götürür. Yaratıcının yokluğu için binlerce yıldır tartışılan bu delilin hiçbir mantığı yoktur.
Murat Padak
Şanlıurfa Diyanet Eğitim Merkezi Eğitim Görevlisi