Su topunun son derece basit bir temel kuralı var: Suya batmayan topu, rakip takımın kalesine mümkün olduğunca fazla sokmak. 7’şer kişilik iki takım halinde oynanan karşılaşmalar, 33 metreye 20 metrelik havuzlarda yapılıyor (Minik takımlar ve kadınlar için havuzun boyu 25 metreye düşüyor). Havuzların derinliği ise 1.90 ile 2.00 metre arasında değişiyor. Kaleler ise 3 metre uzunluğunda ve 90 cm. yüksekliğinde.
Su topunda ekiplerden birisi mavi, diğeri beyaz boneler takmak zorunda. Tıpkı formalar gibi bonelerin üzerinde de 1’den 13’e kadar numaralar var (1 kaleci, 6 oyuncu dışındakiler yedek oyuncu). Oyuncu değiştirme kısıtlaması yok. Ancak sadece molalarda, gollerde ve devre aralarında değişiklik yapılabiliyor.
Su topu, 7’şer dakikalık dört devre halinde toplam 28 dakika oynanıyor. Devreler arasında 2 dakikalık molalar veriliyor. Her devrenin başında havuzun iki kenarına dizilen oyuncular, topu suya atan hakemin düdüğüyle birlikte havuza atlayıp topa önce ulaşmaya çalışıyorlar. İlk atak hakkı böylece topa ilk ulaşan takımda oluyor. Ayrıca her takımın 35 saniye hücum hakkı bulunuyor.
Her takımın tüm oyun içinde sadece 1 dakika süren 2 mola hakkı bulunuyor. Molada oyuncular kendi yarı sahalarının kenarına gelip, antrenörlerinden taktikleri alıyorlar.
• Yüzme:
Bir takım oyunu olarak sutopu aynı zamanda temel yüzme becerisini gerektirir. Oyuncular, havuzda dibe batmadan ve havuz kenarlarına tutunmadan 30 metre boyundaki oyun alanını, oyun sırasında hemen hemen durmaksızın defalarca yüzerek kat etmek zorundadırlar. Sutopunda, oyuncuların oyun alanını ve oyunu devamlı gözleme zorunlulukları nedeniyle başı suyun dışında tutarak yapılan serbest stil yüzme, bu yönüyle bilinen serbest stilden ayrılır. Ayrıca, kulaçlar topun yüzerken taşınması ve denetimi gereği de biraz kısa ve hızlıdır. Karşı takım oyuncularının ataklarının denetimi ve engellenmesi ile kaleciden gelebilecek topların denetimi gereği sırtüstü yüzmede de baş yine suyun dışında tutulur.Öte yandan sutopunda oyuncular, suda kısa kulaçlarla ve ayakları ile adeta yumurta çırpar gibi yaptıkları makas hareketi ile suya adeta otururlar. Bu hareket, oyunculara oyunu rahatlıkla gözleme ve hızla lehlerine çevirme konumu yarattığı gibi topu serbest elle yakalayıp pas verme veya önüne düşen topla anında yüzerek atağa kalkma ve ayrıca zıplama olanağı da verir.
• Topu yakalama:
Kaleciler hariç diğer oyuncular, topu tek elle yakalamak ve atmak zorundadırlar. Oyuncular, her yönden gelebilecek topları yakalama, her yöne atma becerilerini gelen ve atılacak topların momentine uygun beden duruşlarını geliştirmek bunların ön çalışmalarını devamlı yapmak zorundadırlar. Deneyimli oyuncular bu hareketleri, topu yakalama, pas verme veya şut atma eylemlerini tek bir hareket ile yani gelen topu aynı anda elden çıkararak yapabilirler. Sutopunda topun ölçüleri ise erkeklerde yaş ile doğru orantılı olarak değişmekte, bayanlarda ise tek ölçüdedir.
• Sudaki hareketler:
Su topunda, suda en çok kullanılan hareket yukarıda açıkladığımız makas hareketidir. Bu temel hareket, oyuncunun suda batmasını önler ve oyuncuya kuvvet vererek daha yukarı zıplamasını sağlar.Bu hareket su topunda hem dikey hem de yatay olarak kullanılır. Yatay hareket genelde rakibin ataklarını durdurmak için kullanılır. Dikey hareket ise oyuncunun atağa karşı blok yapmak, pas vermek veya belini suda becerisi oranında makasla karışık yükselterek çok kısa anda şut atmak amacıyla kullanılır.
Sudaki hareketler:
Su topunda, suda en çok kullanılan hareket yukarıda açıkladığımız makas hareketidir. Bu temel hareket, oyuncunun suda batmasını önler ve oyuncuya kuvvet vererek daha yukarı zıplamasını sağlar.Bu hareket su topunda hem dikey hem de yatay olarak kullanılır. Yatay hareket genelde rakibin ataklarını durdurmak için kullanılır. Dikey hareket ise oyuncunun atağa karşı blok yapmak, pas vermek veya belini suda becerisi oranında makasla karışık yükselterek çok kısa anda şut atmak amacıyla kullanılır
• Refleks ve farkındalık
Öngörü ve zihinsel hazırlığın temel olduğu bu sporda da oyun zekası, diğer deyişle rakibin engelleme ve ataklarına rağmen oyunu okuma taktikler geliştirme oynadıkça da kazanılan ve artan bir ögedir doğaldır ki skor avantajı için de temeldir
Genel kuralla
Sutopu, 7’şer kişiden oluşan 2 takımla oynanır. Her takımda toplam 15 oyuncu bulunur. Bunların 7’si (1 kaleci ve 6 oyuncu) oyuna başlar. 2 oyuncunun adı sadece kadro içinde bulunur. Oyun -yaş gruplarına göre değişmekle beraber- 8’er dakikalık 4 devreden oluşur. Toplam 32 dakika oynanır. Tüm oyun içinde 2 mola hakkı vardır. Periyot araları 2 dakika, molalar da 1 dakikadır. Molalarda havuzdan hiç çıkılmaz, oyuncular kendi yerlerine çekilip taktik alırlar
Her devre oyuncuların kaleyi yan kulvarlara bağlayan kulvarlara dizilmesiyle başlar. Hakem düdük çalıp topu tam ortaya atmasıyla oyun başlar. Hakemin düdüğüyle ile yüzmeye başlayan oyunculardan hangisi topu ilk olarak alırsa o oyuncunun takımı devreye başlar
Bir atağın gol sayılabilmesi için topun kale çizgisini geçmesi gerekir. Oyunda mutlaka bir kazanan olması gerekiyorsa ve durum berabere ise iki tane 3’er dakikalık devre oynanır. Beraberlik hala bozulmamışsa altın gol devreleri oynanır. Maç bir takım gol atana kadar uzar. Oyuncu değişikliği ise sadece molalarda; gollerde ve devre aralarında yapılabilir. Eğer bir oyuncu çok kötü bir durumda ise hakeme belirterek kalenin arkasına geçer ve onun yerine biri girer. Bir takımın sınırsız oyuncu değiştirme hakkı vardır
Refleks ve farkındalık:
Öngörü ve zihinsel hazırlığın temel olduğu bu sporda da oyun zekası, diğer deyişle rakibin engelleme ve ataklarına rağmen oyunu okuma taktikler geliştirme oynadıkça da kazanılan ve artan bir ögedir doğaldır ki skor avantajı için de temeldir.
Genel kurallar
Sutopu, 7’şer kişiden oluşan 2 takımla oynanır. Her takımda toplam 15 oyuncu bulunur. Bunların 7’si (1 kaleci ve 6 oyuncu) oyuna başlar. 2 oyuncunun adı sadece kadro içinde bulunur. Oyun -yaş gruplarına göre değişmekle beraber- 8’er dakikalık 4 devreden oluşur. Toplam 32 dakika oynanır. Tüm oyun içinde 2 mola hakkı vardır. Periyot araları 2 dakika, molalar da 1 dakikadır. Molalarda havuzdan hiç çıkılmaz, oyuncular kendi yerlerine çekilip taktik alırlar.
Her devre oyuncuların kaleyi yan kulvarlara bağlayan kulvarlara dizilmesiyle başlar. Hakem düdük çalıp topu tam ortaya atmasıyla oyun başlar. Hakemin düdüğüyle ile yüzmeye başlayan oyunculardan hangisi topu ilk olarak alırsa o oyuncunun takımı devreye başlar.
Bir atağın gol sayılabilmesi için topun kale çizgisini geçmesi gerekir. Oyunda mutlaka bir kazanan olması gerekiyorsa ve durum berabere ise iki tane 3’er dakikalık devre oynanır. Beraberlik hala bozulmamışsa altın gol devreleri oynanır. Maç bir takım gol atana kadar uzar. Oyuncu değişikliği ise sadece molalarda; gollerde ve devre aralarında yapılabilir. Eğer bir oyuncu çok kötü bir durumda ise hakeme belirterek kalenin arkasına geçer ve onun yerine biri girer. Bir takımın sınırsız oyuncu değiştirme hakkı vardır.
Tarihçe
SuTopu, 19. yüzyıl sonlarında İngiltere ve İskoçya’da hint kauçuğundan yapılmış bir topla su bidonları üzerinde oturarak ve kürekleri hem çekmek hem de topu atmak için kullanarak önce atlı polo gibi, daha sonra da rugby kuralları ile oynanan bir su sporu gibiydi.
Sutopunda, oyun sırasında bir takımda 6 oyuncu ile 1 kaleci vardır. Bilinen takım oyunları dışında oyuncuların oyunda kesin konumları olmayıp oyun boyunca oyunun akışına ve taktik duruma göre yer değiştirebilirler. Hem savunmada hem de atakta konumlanabilen oyuncular en yararlı oyuncular olarak tanımlanırlar. Buna rağmen kişisel özellikleri imrenilecek derecede öne çıkan bazı oyuncuların belli yerlerde konumlanmaları örneğin solak oyuncuların iki taraflı kanat ataklarını beslemek için kanatlarda konumlanmaları tercih edilebilir.
• Hücum dizilişi
Yay, patates veya mantar sote dizilişi diye tanımlanabilir. Bu tanım, kaleci hariç, oyuncular çakılı olarak bilinen ortadaki hücüm oyuncusu rakibin kalesi önünde en uç noktada olmak üzere şemsiye veya mantar biçiminde dizilmesinden kaynaklanır. Yayın merkezindeki forvet, rakibin kalesine en yakın kişidir ve “çakılı” olarak tanımlanır.Rakibin kalecisinin tam karşısında yer alan çakılı, tıpkı basketboldaki “point-guard” gibi özellikle oyunun temposunun düştüğü ve oyuncuların takım arkadaşları ile görsel ve sözel iletişiminin koptuğu anlarda yönergeleriyle taktik geliştirerek veya bizzat atacağı şutlarla, özellikle elinin tersi ve süpürme gibi şutlarla skora önemli katkılarda bulunur.
• Savunma dizilişi
Hücüm dizilişinin tersi konumda savunma dizilişi de aynıdır. Savunma “adam adama” veya alan savunması şeklinde olabildiği gibi her ikisin karışımı “M Drop” savunması da mümkündür.
• Kaleci
Su topunda kalecilik en zor, aynı zamanda en büyüleyici pozisyonlardan biridir. Kaleci diğer takım arkadaşlarına nazaran bacaklarının ve yüreğinin tüm gücüyle sudan oldukça yükseklere çıkma yeteneklerine sahip olmalıdır. Bunun dışında kaleci oyun içinde izlediği ve beklediği şutlar için kalesinde hemen hemen sabit konumda bekler. 2,8 m² alanındaki kalede; kaleci, her yönden gelen şutları geri çevirebilmek için gerek su içinde gerekse de su üstünde hem yana hareketlerde hem de blokajlarda son derecede hızla hareket edebilecek yetenek ve beceriye sahip olmalıdır. Kalecinin bir diğer görevi de savunma oyuncularının göremediği savunma zayıflıkları ile gedikler konusunda onları uyarıp yönlendirmektir.
Değinildiği gibi kalecilerin diğer oyunculara göre çeşitli beceri ayrıcalıkları vardır. Bunun dışında, kale çizgilerinden itibaren 5 metreye kadar alanda;
1. Topu iki elle tutma
2. Topu yumruklama ve
3. Havuz dibine dokunma
gibi kural ayrıcalıklarına da sahiptirler.
Buna karşılık, kaleciler, santra çizgisini geçip karşı alana giremez, topu suyun altına batırıp tutamaz, topu batıramaz, kaleyle oynayamaz, kaleyi batıramaz. Bütün bunların aksine yaptığı hareketler, takımı aleyhine “5 metre” olarak anılan penaltı cezasını getirir.
“Atak durumları”
• Oyuna başlama:
Takımlar her periyotta 3 oyuncu kalecinin sağında, 3’ü de solunda olmak üzere kendi kale çizgileri üzerinde dizilerek başlarlar. Başlama düdüğü çaldığında kaleci hariç, buna karşılık en hızlı yüzücüleri topu rakipten önce almaya kilitlenmiş olarak yüzmeye başlarlar. Hakem aynı anda topu topu yarı alan çizgisine bırakır. Topa ilk sahip olan takım 30 saniye içinde -30 saniye kuralı da aynı şekilde yaş gruplarına göre değişebilmektedir- kullanmakla zorunlu olduğu hücum hakkını kazanır. 30 saniye dolduğunda havada olan bir top gol olursa gol geçerlidir. Gol olmazsa 30 saniye dolduğunda top rakibe geçer ve rakip hücum hakkı kazanır.
• Topu kullanma:
Hücumda ana amaç topu bir an önce kullanıp rakip aleyhine skoru arttırmaktır. Bunu sağlamak için oyuncular takım arkadaşlarına hızlı paslar vererek veya topu yüzerken önlerinde sürerek rakip önünde etkili olabilecek ve skora gidecek hücum konumları yaratırlar. Bu sırada, kendine boş alan yaratmak için rakibi itmek, rakip lehine faul ile cezalandırılır. Yine hücum oyuncusu toptan önce, yani top takım arkadaşının elinden çıkmadan önce rakibin kale çizgisinden itibaren 2 metreye kadar olan alana girerse bu da rakip lehine ofsayt ile cezalandırılır.
• Sete dönme, oyunun akışı ve top çevirme:
Topu kale önünde çevirerek, skora dönük şu konumu aramak hücumun anahtarıdır. Bu sırada hücum oyuncularının önüne ve özellikle çakılıya atılan paslar kısa paslardır, bu paslar çakılının hemen önüne atılır ve çakılının bu topu rahatlıkla alabileceği nitelikte paslar olmalıdır. Bunun dışında yakalanması için ele atılan paslar vardır ve bu tür paslardan hemen skor üretmek yukarıda da andığımız gibi oldukça beceri ve deneyim ister. Skor üretmek için genelde yapılan iş hücum oyuncularının topu zamanında ve verimli kullanarak rakibin zaaflarından yararlanarak skora gidecek şutlar atmaktır. Bunun için rakibin savunma hatlarını dağıtacak, rakibi etkisiz bırakacak eylemlerle hızla yüzerek rakibi geçip skora uygun boş alanlar yaratmak gibi eylemlerle sonuca gitmek hücum eden takımın almazsa olmazları arasındadır. Bu sırada her iki takımın oyuncuları da hucum eden takım hücum faul, savunmadaki takım taktik fauller yapabilir. Hakem bu tür faulleri kısa düdüklerle uyarır. Bir eliyle faulün türünü ve yapan oyuncunun kimliğini işaret ederken diğer eliyle de faulun faulun kime karşı, hangi yönde kullanılacağını gösterir.
• Bir veya iki oyuncunun oyundan geçici ihracı, 20 saniye cezası “6-5″ pozisyonları:
Eğer bir savunma oyuncusu, rakibi top atarken kolunu veya kendisini tutar veya batırır veya topsuz alanda yüzüne su atar v.b. ağır hatalı hareketler yaparsa, geçici olarak, 20 saniye oyundan ihrac edilir ve yan kenar kale çizgisi arkasındaki ceza köşesinde beklemeye başlar. Bu pozisyonda 6-5 hücumu olarak da adlandırılan taktik uygulanır. Bu durumun normal hücumdan farkı, karşı takımın savunmasını biraz daha değiştirmesi ve hücumda da buna bağlı bazı yer değişikliklerinin görülmesidir. Bir oyuncu oyundan ihraç edildiğinde, ceza süresi bittiği anda oyuna girebilmektedir. Ayrıca topu kendi takımı kazanırsa herhangi bir süre beklemesine lüzum kalmadan direk oyuna girebilir.
• 5 metre cezası:
Eğer bir savunma oyuncusu, 5 metre alanı içinde, gole giden bir oyuncuyu hatalı bir şekilde engellerse 5 metre “penaltı” cezası verilir. Bu durumda penaltı atışını kullanacak oyuncu 5 metre çizgisine gelir. Başka hiçbir oyuncu onun önünde ve 2 metreye kadar yakınına gelemez. Kalaci kale direkleri arasında ve kale çizgisinde durmak zorundadır. Atış hakemin düdüğü ve kollarını iki yana indirmesiyle tereddütsüz ve anında yapılır. Atış sırasında, atışı yapan oyuncunun vücudu top elinden çıkana kadar 5 metre çizgisini geçemez. Aksi takdirde atış tekrarlanır.
Su topunda ekiplerden birisi mavi, diğeri beyaz boneler takmak zorunda. Tıpkı formalar gibi bonelerin üzerinde de 1’den 13’e kadar numaralar var (1 kaleci, 6 oyuncu dışındakiler yedek oyuncu). Oyuncu değiştirme kısıtlaması yok. Ancak sadece molalarda, gollerde ve devre aralarında değişiklik yapılabiliyor.
Su topu, 7’şer dakikalık dört devre halinde toplam 28 dakika oynanıyor. Devreler arasında 2 dakikalık molalar veriliyor. Her devrenin başında havuzun iki kenarına dizilen oyuncular, topu suya atan hakemin düdüğüyle birlikte havuza atlayıp topa önce ulaşmaya çalışıyorlar. İlk atak hakkı böylece topa ilk ulaşan takımda oluyor. Ayrıca her takımın 35 saniye hücum hakkı bulunuyor.
Her takımın tüm oyun içinde sadece 1 dakika süren 2 mola hakkı bulunuyor. Molada oyuncular kendi yarı sahalarının kenarına gelip, antrenörlerinden taktikleri alıyorlar.
• Yüzme:
Bir takım oyunu olarak sutopu aynı zamanda temel yüzme becerisini gerektirir. Oyuncular, havuzda dibe batmadan ve havuz kenarlarına tutunmadan 30 metre boyundaki oyun alanını, oyun sırasında hemen hemen durmaksızın defalarca yüzerek kat etmek zorundadırlar. Sutopunda, oyuncuların oyun alanını ve oyunu devamlı gözleme zorunlulukları nedeniyle başı suyun dışında tutarak yapılan serbest stil yüzme, bu yönüyle bilinen serbest stilden ayrılır. Ayrıca, kulaçlar topun yüzerken taşınması ve denetimi gereği de biraz kısa ve hızlıdır. Karşı takım oyuncularının ataklarının denetimi ve engellenmesi ile kaleciden gelebilecek topların denetimi gereği sırtüstü yüzmede de baş yine suyun dışında tutulur.Öte yandan sutopunda oyuncular, suda kısa kulaçlarla ve ayakları ile adeta yumurta çırpar gibi yaptıkları makas hareketi ile suya adeta otururlar. Bu hareket, oyunculara oyunu rahatlıkla gözleme ve hızla lehlerine çevirme konumu yarattığı gibi topu serbest elle yakalayıp pas verme veya önüne düşen topla anında yüzerek atağa kalkma ve ayrıca zıplama olanağı da verir.
• Topu yakalama:
Kaleciler hariç diğer oyuncular, topu tek elle yakalamak ve atmak zorundadırlar. Oyuncular, her yönden gelebilecek topları yakalama, her yöne atma becerilerini gelen ve atılacak topların momentine uygun beden duruşlarını geliştirmek bunların ön çalışmalarını devamlı yapmak zorundadırlar. Deneyimli oyuncular bu hareketleri, topu yakalama, pas verme veya şut atma eylemlerini tek bir hareket ile yani gelen topu aynı anda elden çıkararak yapabilirler. Sutopunda topun ölçüleri ise erkeklerde yaş ile doğru orantılı olarak değişmekte, bayanlarda ise tek ölçüdedir.
• Sudaki hareketler:
Su topunda, suda en çok kullanılan hareket yukarıda açıkladığımız makas hareketidir. Bu temel hareket, oyuncunun suda batmasını önler ve oyuncuya kuvvet vererek daha yukarı zıplamasını sağlar.Bu hareket su topunda hem dikey hem de yatay olarak kullanılır. Yatay hareket genelde rakibin ataklarını durdurmak için kullanılır. Dikey hareket ise oyuncunun atağa karşı blok yapmak, pas vermek veya belini suda becerisi oranında makasla karışık yükselterek çok kısa anda şut atmak amacıyla kullanılır.
Sudaki hareketler:
Su topunda, suda en çok kullanılan hareket yukarıda açıkladığımız makas hareketidir. Bu temel hareket, oyuncunun suda batmasını önler ve oyuncuya kuvvet vererek daha yukarı zıplamasını sağlar.Bu hareket su topunda hem dikey hem de yatay olarak kullanılır. Yatay hareket genelde rakibin ataklarını durdurmak için kullanılır. Dikey hareket ise oyuncunun atağa karşı blok yapmak, pas vermek veya belini suda becerisi oranında makasla karışık yükselterek çok kısa anda şut atmak amacıyla kullanılır
• Refleks ve farkındalık
Öngörü ve zihinsel hazırlığın temel olduğu bu sporda da oyun zekası, diğer deyişle rakibin engelleme ve ataklarına rağmen oyunu okuma taktikler geliştirme oynadıkça da kazanılan ve artan bir ögedir doğaldır ki skor avantajı için de temeldir
Genel kuralla
Sutopu, 7’şer kişiden oluşan 2 takımla oynanır. Her takımda toplam 15 oyuncu bulunur. Bunların 7’si (1 kaleci ve 6 oyuncu) oyuna başlar. 2 oyuncunun adı sadece kadro içinde bulunur. Oyun -yaş gruplarına göre değişmekle beraber- 8’er dakikalık 4 devreden oluşur. Toplam 32 dakika oynanır. Tüm oyun içinde 2 mola hakkı vardır. Periyot araları 2 dakika, molalar da 1 dakikadır. Molalarda havuzdan hiç çıkılmaz, oyuncular kendi yerlerine çekilip taktik alırlar
Her devre oyuncuların kaleyi yan kulvarlara bağlayan kulvarlara dizilmesiyle başlar. Hakem düdük çalıp topu tam ortaya atmasıyla oyun başlar. Hakemin düdüğüyle ile yüzmeye başlayan oyunculardan hangisi topu ilk olarak alırsa o oyuncunun takımı devreye başlar
Bir atağın gol sayılabilmesi için topun kale çizgisini geçmesi gerekir. Oyunda mutlaka bir kazanan olması gerekiyorsa ve durum berabere ise iki tane 3’er dakikalık devre oynanır. Beraberlik hala bozulmamışsa altın gol devreleri oynanır. Maç bir takım gol atana kadar uzar. Oyuncu değişikliği ise sadece molalarda; gollerde ve devre aralarında yapılabilir. Eğer bir oyuncu çok kötü bir durumda ise hakeme belirterek kalenin arkasına geçer ve onun yerine biri girer. Bir takımın sınırsız oyuncu değiştirme hakkı vardır
Refleks ve farkındalık:
Öngörü ve zihinsel hazırlığın temel olduğu bu sporda da oyun zekası, diğer deyişle rakibin engelleme ve ataklarına rağmen oyunu okuma taktikler geliştirme oynadıkça da kazanılan ve artan bir ögedir doğaldır ki skor avantajı için de temeldir.
Genel kurallar
Sutopu, 7’şer kişiden oluşan 2 takımla oynanır. Her takımda toplam 15 oyuncu bulunur. Bunların 7’si (1 kaleci ve 6 oyuncu) oyuna başlar. 2 oyuncunun adı sadece kadro içinde bulunur. Oyun -yaş gruplarına göre değişmekle beraber- 8’er dakikalık 4 devreden oluşur. Toplam 32 dakika oynanır. Tüm oyun içinde 2 mola hakkı vardır. Periyot araları 2 dakika, molalar da 1 dakikadır. Molalarda havuzdan hiç çıkılmaz, oyuncular kendi yerlerine çekilip taktik alırlar.
Her devre oyuncuların kaleyi yan kulvarlara bağlayan kulvarlara dizilmesiyle başlar. Hakem düdük çalıp topu tam ortaya atmasıyla oyun başlar. Hakemin düdüğüyle ile yüzmeye başlayan oyunculardan hangisi topu ilk olarak alırsa o oyuncunun takımı devreye başlar.
Bir atağın gol sayılabilmesi için topun kale çizgisini geçmesi gerekir. Oyunda mutlaka bir kazanan olması gerekiyorsa ve durum berabere ise iki tane 3’er dakikalık devre oynanır. Beraberlik hala bozulmamışsa altın gol devreleri oynanır. Maç bir takım gol atana kadar uzar. Oyuncu değişikliği ise sadece molalarda; gollerde ve devre aralarında yapılabilir. Eğer bir oyuncu çok kötü bir durumda ise hakeme belirterek kalenin arkasına geçer ve onun yerine biri girer. Bir takımın sınırsız oyuncu değiştirme hakkı vardır.
Tarihçe
SuTopu, 19. yüzyıl sonlarında İngiltere ve İskoçya’da hint kauçuğundan yapılmış bir topla su bidonları üzerinde oturarak ve kürekleri hem çekmek hem de topu atmak için kullanarak önce atlı polo gibi, daha sonra da rugby kuralları ile oynanan bir su sporu gibiydi.
Sutopunda, oyun sırasında bir takımda 6 oyuncu ile 1 kaleci vardır. Bilinen takım oyunları dışında oyuncuların oyunda kesin konumları olmayıp oyun boyunca oyunun akışına ve taktik duruma göre yer değiştirebilirler. Hem savunmada hem de atakta konumlanabilen oyuncular en yararlı oyuncular olarak tanımlanırlar. Buna rağmen kişisel özellikleri imrenilecek derecede öne çıkan bazı oyuncuların belli yerlerde konumlanmaları örneğin solak oyuncuların iki taraflı kanat ataklarını beslemek için kanatlarda konumlanmaları tercih edilebilir.
• Hücum dizilişi
Yay, patates veya mantar sote dizilişi diye tanımlanabilir. Bu tanım, kaleci hariç, oyuncular çakılı olarak bilinen ortadaki hücüm oyuncusu rakibin kalesi önünde en uç noktada olmak üzere şemsiye veya mantar biçiminde dizilmesinden kaynaklanır. Yayın merkezindeki forvet, rakibin kalesine en yakın kişidir ve “çakılı” olarak tanımlanır.Rakibin kalecisinin tam karşısında yer alan çakılı, tıpkı basketboldaki “point-guard” gibi özellikle oyunun temposunun düştüğü ve oyuncuların takım arkadaşları ile görsel ve sözel iletişiminin koptuğu anlarda yönergeleriyle taktik geliştirerek veya bizzat atacağı şutlarla, özellikle elinin tersi ve süpürme gibi şutlarla skora önemli katkılarda bulunur.
• Savunma dizilişi
Hücüm dizilişinin tersi konumda savunma dizilişi de aynıdır. Savunma “adam adama” veya alan savunması şeklinde olabildiği gibi her ikisin karışımı “M Drop” savunması da mümkündür.
• Kaleci
Su topunda kalecilik en zor, aynı zamanda en büyüleyici pozisyonlardan biridir. Kaleci diğer takım arkadaşlarına nazaran bacaklarının ve yüreğinin tüm gücüyle sudan oldukça yükseklere çıkma yeteneklerine sahip olmalıdır. Bunun dışında kaleci oyun içinde izlediği ve beklediği şutlar için kalesinde hemen hemen sabit konumda bekler. 2,8 m² alanındaki kalede; kaleci, her yönden gelen şutları geri çevirebilmek için gerek su içinde gerekse de su üstünde hem yana hareketlerde hem de blokajlarda son derecede hızla hareket edebilecek yetenek ve beceriye sahip olmalıdır. Kalecinin bir diğer görevi de savunma oyuncularının göremediği savunma zayıflıkları ile gedikler konusunda onları uyarıp yönlendirmektir.
Değinildiği gibi kalecilerin diğer oyunculara göre çeşitli beceri ayrıcalıkları vardır. Bunun dışında, kale çizgilerinden itibaren 5 metreye kadar alanda;
1. Topu iki elle tutma
2. Topu yumruklama ve
3. Havuz dibine dokunma
gibi kural ayrıcalıklarına da sahiptirler.
Buna karşılık, kaleciler, santra çizgisini geçip karşı alana giremez, topu suyun altına batırıp tutamaz, topu batıramaz, kaleyle oynayamaz, kaleyi batıramaz. Bütün bunların aksine yaptığı hareketler, takımı aleyhine “5 metre” olarak anılan penaltı cezasını getirir.
“Atak durumları”
• Oyuna başlama:
Takımlar her periyotta 3 oyuncu kalecinin sağında, 3’ü de solunda olmak üzere kendi kale çizgileri üzerinde dizilerek başlarlar. Başlama düdüğü çaldığında kaleci hariç, buna karşılık en hızlı yüzücüleri topu rakipten önce almaya kilitlenmiş olarak yüzmeye başlarlar. Hakem aynı anda topu topu yarı alan çizgisine bırakır. Topa ilk sahip olan takım 30 saniye içinde -30 saniye kuralı da aynı şekilde yaş gruplarına göre değişebilmektedir- kullanmakla zorunlu olduğu hücum hakkını kazanır. 30 saniye dolduğunda havada olan bir top gol olursa gol geçerlidir. Gol olmazsa 30 saniye dolduğunda top rakibe geçer ve rakip hücum hakkı kazanır.
• Topu kullanma:
Hücumda ana amaç topu bir an önce kullanıp rakip aleyhine skoru arttırmaktır. Bunu sağlamak için oyuncular takım arkadaşlarına hızlı paslar vererek veya topu yüzerken önlerinde sürerek rakip önünde etkili olabilecek ve skora gidecek hücum konumları yaratırlar. Bu sırada, kendine boş alan yaratmak için rakibi itmek, rakip lehine faul ile cezalandırılır. Yine hücum oyuncusu toptan önce, yani top takım arkadaşının elinden çıkmadan önce rakibin kale çizgisinden itibaren 2 metreye kadar olan alana girerse bu da rakip lehine ofsayt ile cezalandırılır.
• Sete dönme, oyunun akışı ve top çevirme:
Topu kale önünde çevirerek, skora dönük şu konumu aramak hücumun anahtarıdır. Bu sırada hücum oyuncularının önüne ve özellikle çakılıya atılan paslar kısa paslardır, bu paslar çakılının hemen önüne atılır ve çakılının bu topu rahatlıkla alabileceği nitelikte paslar olmalıdır. Bunun dışında yakalanması için ele atılan paslar vardır ve bu tür paslardan hemen skor üretmek yukarıda da andığımız gibi oldukça beceri ve deneyim ister. Skor üretmek için genelde yapılan iş hücum oyuncularının topu zamanında ve verimli kullanarak rakibin zaaflarından yararlanarak skora gidecek şutlar atmaktır. Bunun için rakibin savunma hatlarını dağıtacak, rakibi etkisiz bırakacak eylemlerle hızla yüzerek rakibi geçip skora uygun boş alanlar yaratmak gibi eylemlerle sonuca gitmek hücum eden takımın almazsa olmazları arasındadır. Bu sırada her iki takımın oyuncuları da hucum eden takım hücum faul, savunmadaki takım taktik fauller yapabilir. Hakem bu tür faulleri kısa düdüklerle uyarır. Bir eliyle faulün türünü ve yapan oyuncunun kimliğini işaret ederken diğer eliyle de faulun faulun kime karşı, hangi yönde kullanılacağını gösterir.
• Bir veya iki oyuncunun oyundan geçici ihracı, 20 saniye cezası “6-5″ pozisyonları:
Eğer bir savunma oyuncusu, rakibi top atarken kolunu veya kendisini tutar veya batırır veya topsuz alanda yüzüne su atar v.b. ağır hatalı hareketler yaparsa, geçici olarak, 20 saniye oyundan ihrac edilir ve yan kenar kale çizgisi arkasındaki ceza köşesinde beklemeye başlar. Bu pozisyonda 6-5 hücumu olarak da adlandırılan taktik uygulanır. Bu durumun normal hücumdan farkı, karşı takımın savunmasını biraz daha değiştirmesi ve hücumda da buna bağlı bazı yer değişikliklerinin görülmesidir. Bir oyuncu oyundan ihraç edildiğinde, ceza süresi bittiği anda oyuna girebilmektedir. Ayrıca topu kendi takımı kazanırsa herhangi bir süre beklemesine lüzum kalmadan direk oyuna girebilir.
• 5 metre cezası:
Eğer bir savunma oyuncusu, 5 metre alanı içinde, gole giden bir oyuncuyu hatalı bir şekilde engellerse 5 metre “penaltı” cezası verilir. Bu durumda penaltı atışını kullanacak oyuncu 5 metre çizgisine gelir. Başka hiçbir oyuncu onun önünde ve 2 metreye kadar yakınına gelemez. Kalaci kale direkleri arasında ve kale çizgisinde durmak zorundadır. Atış hakemin düdüğü ve kollarını iki yana indirmesiyle tereddütsüz ve anında yapılır. Atış sırasında, atışı yapan oyuncunun vücudu top elinden çıkana kadar 5 metre çizgisini geçemez. Aksi takdirde atış tekrarlanır.