-
- Katılım
- 1 May 2020
-
- Mesajlar
- 17,382
-
- Çözümler
- 1
-
- Tepkime puanı
- 47,782
-
- Puan
- 113
Emlakçının (simsarın) kiraya veren yerine kiracıdan komisyon alması fıkıhta delâle yani aracılık kapsamında değerlendirilir.
Bu tür aracılık, tarafların rızası ve hizmetin gerçek karşılığı bulunması şartıyla caizdir.
Fıkıhta genel kaideye göre, simsarın ücreti onu tutana aittir. Yani eğer ev sahibi “evimi kiraya ver” diyerek görevlendirmişse ücreti o öder. Kiracı “bana ev bul” diyerek aracılık istemişse ücret kiracıya düşer. Dolayısıyla ücretin kimden alınacağı simsarın kimi temsil ettiğine bağlıdır.
Günümüzde örfe göre çoğu şehirde kiralama işlemlerinde komisyonu kiracı öder. Bu uygulama taraflarca biliniyor ve rızaya dayanıyorsa meşrudur. Çünkü örf muteber bir delildir. Muamelatta tali kaynaklardandır.
Ancak kiracı bu konuda bilgilendirilmeden mecbur bırakılıyor veya fahiş bir ücret talep ediliyorsa haksız kazanç olur ve helal sayılmaz.
Özetle, emlakçının gerçekten kiracıya hizmet verdiği ve tarafların bunu bilerek kabul ettiği durumlarda komisyon alması caizdir. Fakat hizmeti aslen ev sahibine yapıp bedeli kiracıdan almak fıkhen ve ahlaken uygun değildir.
Vesselam.
Bu tür aracılık, tarafların rızası ve hizmetin gerçek karşılığı bulunması şartıyla caizdir.
Fıkıhta genel kaideye göre, simsarın ücreti onu tutana aittir. Yani eğer ev sahibi “evimi kiraya ver” diyerek görevlendirmişse ücreti o öder. Kiracı “bana ev bul” diyerek aracılık istemişse ücret kiracıya düşer. Dolayısıyla ücretin kimden alınacağı simsarın kimi temsil ettiğine bağlıdır.
Günümüzde örfe göre çoğu şehirde kiralama işlemlerinde komisyonu kiracı öder. Bu uygulama taraflarca biliniyor ve rızaya dayanıyorsa meşrudur. Çünkü örf muteber bir delildir. Muamelatta tali kaynaklardandır.
Ancak kiracı bu konuda bilgilendirilmeden mecbur bırakılıyor veya fahiş bir ücret talep ediliyorsa haksız kazanç olur ve helal sayılmaz.
Özetle, emlakçının gerçekten kiracıya hizmet verdiği ve tarafların bunu bilerek kabul ettiği durumlarda komisyon alması caizdir. Fakat hizmeti aslen ev sahibine yapıp bedeli kiracıdan almak fıkhen ve ahlaken uygun değildir.
Vesselam.
