FK Sözlük İkinci Yeniciler (1 Görüntüleyen)

  • Kullanıcı Kolonya
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
  • - FK Sözlük
Kuşkusuz birçok akım gibi, İkinci Yeni akımı da kendinden önceki bazı akımlara tepki olarak doğmuştur.

Zaten sanatın, edebiyatın ve felsefenin gelişim tarihini büyük ölçüde kapsayan olgu da bu değil midir?

Var olan bir bakış açısına tepki olarak yeni bir akım üretmek değil midir kabuk değiştirmeyi sağlayan?

Velhasılkelam, son zamanlarda beni kendisine mıknatıs gibi çeken, şiirde serbestliği, ''sivilliği'', kural tanımazlığı ortaya koyan, imgelere daha fazla önem veren akım olan İkinci Yeni, 1950 li yılların başlarında ortaya çıkmıştır. 1. Yenicilerden farklı olarak anlamdan çok biçime önem verir. Sürreal betimlemelerle, ağdalı sözcüklerle daha sık karşılaşılır. Diğer bir deyişle ikinci yeniciler şiirin ''anarşistleridir''.

Ve yine 1. Yenicilerden (garipçilerden) farklı olarak toplumsal sorunlardan çok kişisel bazlı konuları ele alır. Yorumu okuyucuya bırakır ve onun kurgulamasına fırsat tanır.

İlk çıkış noktaları 1950'li yılların başındaki Pazar Postası isimli gazetedir. En önemli isimleri ise Cemal Süreya, İlhan Berk, Ece Ayhan, Turgut Uyar ve Sezai Karakoç'tur.
 
Kolonya ikinci yenicilerin günümüz temsilcileri kimler.
 
Bana göre politik ve ideolojik bağlamda bir karmaşa yaşayan birinci yenicilerin ipini çeken ikinci yeniciler daha çok şiirde özgürlüğün temsilcisi olmuşlardır.
İkinci yeniciler de Sezai Karakoçu içinden çıkarırsak (Turgut Uyar kafası karışık biri olduğundan onuda diğer tarafta bıraktım) hepsi Laik bir çizgiye sahip. Şiirlerinde bunalım, intihar ve sıkıntı çokça işlenirken Karakoçta buna raslamayız pek. İkinci yeniciler de Hedonistik ve cinsel lik teması çokça işlemekte, politizim, kargaşa, ideolojik çatışmaları geride bırakarak bireyi daha çok merkeze alarak özgürlüğü tatmalarını istemişlerdir.

Kolonya biçime önem vermişlerdir demiş ama bana göre biçim ve anlam içiçe yoğrulmuş ve hiç bir kural tanımayan bazı yerde biçimim bazı yerlerde anlamın öne çıktığını görüyorum.

Bu anlamda bir çok örneğe yer verebiliriz aslında. Mesela cemal süreyyenın ilk dönem şiirinde tanrıya şükür arayışı varken sonra bu tanrıya dair herşeyi ironileştirmeye döner Buda beraberinde siteme sonrada tarnırıyı onu şiirinde malzemeye dönüştürür. Yaşadığı tüm acıların sorumlusu olarak tanrıyı görür ve bunun üzerine yazmaya başlar.

Aslında konuyu daha derine indirgemek istemiyorum. Konu güzel ve üzerinde çokça konuşulacak bir konu, ama size uzun zaman önce okuduğum bir kitap önerisinde bulunabilirim.

İkinci Yeni ve Türk Şiirinde Modernizm / Yakup altıyaprak

Okumanızı tavsiye ederim.
 

Konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Tema editörü

Ayarlar Renkler

  • Mobil kullanıcılar bu fonksiyonları kullanamaz.

    Alternatif header

    Farklı bir görünüm için alternatif header yapısını kolayca seçebilirsiniz.

    Görünüm Modu Seçimi

    Tam ekran ve dar ekran modları arasında geçiş yapın.

    Izgara Görünümü

    Izgara modu ile içerikleri kolayca inceleyin ve düzenli bir görünüm elde edin.

    Resimli Izgara Modu

    Arka plan görselleriyle içeriğinizi düzenli ve görsel olarak zengin bir şekilde görüntüleyin.

    Yan Paneli Kapat

    Yan paneli gizleyerek daha geniş bir çalışma alanı oluşturun.

    Sabit Yan Panel

    Yan paneli sabitleyerek sürekli erişim sağlayın ve içeriğinizi kolayca yönetin.

    Box görünüm

    Temanızın yanlarına box tarzı bir çerçeve ekleyebilir veya mevcut çerçeveyi kaldırabilirsiniz. 1300px üstü çözünürler için geçerlidir.

    Köşe Yuvarlama Kontrolü

    Köşe yuvarlama efektini açıp kapatarak görünümü dilediğiniz gibi özelleştirin.

  • Renginizi seçin

    Tarzınızı yansıtan rengi belirleyin ve estetik uyumu sağlayın.

Geri