- Katılım
- 1 May 2020
- Mesajlar
- 6,520
- Tepkime puanı
- 5,651
- Puanları
- 113
- Konum
- istanbul
- Web sitesi
- forummeskeni.com
- Burç
- Balık
- Hobim
- Rap-Hiphop
- İsim
- Fatih
- Meslek
- Özel
- Cinsiyet
- Medeni Hal
- Takım
Klasik Türk Edebiyatı" olarak da tanımlanan Divan edebiyatı, Türklerin İslam kültüründen etkilenmeleri sonucu oluşturdukları bir edebiyattır. Bu edebiyat, bazı kaynaklarda "Havas Edebiyatı", "Yüksek Zümre Edebiyatı", "Saray Edebiyatı" "Eski Türk Edebiyatı" gibi adlarla da anılmaktadır. Ancak belli ilkeler çevresinde gelişen bu edebiyat, şairlerin şiirlerini "
" denilen yazma kitaplarda toplamalarından dolayı daha çok "Divan edebiyatı" adıyla ifade edilmektedir.
Divan edebiyatı, Arap ve Fars kültürünün etkisiyle ortaya çıkmış ve gelişme göstermiştir. Bu edebiyatın ilk ürünleri olan
,
gibi eserler daha Orta Asya'da iken (11. ve 12. yüzyılda) verilmiştir. Anadolu'ya göçen Türkler Divan edebiyatını burada da sürdürmüşler, yeni eserler vermişlerdir.
Divan edebiyatı 11. yüzyıldan 1860'a kadar ürünler vermiştir. Bu edebiyatta hem şiir hem düzyazı (nesir) alanında eserler vardır; ancak Divan edebiyatı, şiir ağırlıklı bir edebiyattır.
Divan Şiirinin Dönemleri
Bugün "Eski Türk Edebiyatı" adı altında Anadolu Selçuklu, Beylikler Çağı ve Osmanlı Dönemine ait "halk edebiyatı" ve "tekke edebiyatı" dışında kalan ve "klâsik Türk edebiyatı" adı da verilen edebî anlayışla meydana getirilmiş bir edebiyat kastedilir. Bu edebiyat her yönüyle örnek aldığı İran edebiyatının ve İslamî Dönem Doğu Türk edebiyatının etkisi altında XIII. yüzyıl sonlarında Anadolu'da doğmuş; Osmanlı Döneminde usta şair ve yazarlar elinde devletin siyasi, kültürel ve ekonomik gelişimine paralel olarak kendi gelişimini sürdürmüş; hatta devletin gerileme dönemlerinde bile nazımda ve nesirde mükemmel örneklerini vermeye devam ederek XIX. yüzyıl ortalarından itibaren mükemmelliğe ulaşan her sanat akımı gibi artık tarihe mal olmuş bir edebiyattır.
Bu edebiyatı gelişim çizgisini ve buna bağlı olarak geçirdiği üslup farklılaşmalarını göz önünde bulundurarak başlıca üç döneme ayırmak mümkündür:
Oluşum Dönemi:
ın sonlarından XIV. yüzyıl sonlarına kadar devam eder. Dönemin önemli temsilcileri,
ın ilk yıllarından XVII. yüzyıl başlarına kadar devam eder.
başlarından XIX. yüzyılın ikinci yarısına kadar devam eder. İran edebiyatındaki üslup farklılaşmasının etkisiyle özellikle şiirde yoğun olarak yeniden bu edebiyatın etkisi altına girdiği bir dönemdir.
(=Hind üslubu) adı verilen bu edebî akımın Türk edebiyatındaki önemli temsilcileri;
nde bile bu edebiyatın birtakım izlerini açıkça görmek mümkündür. Hâlâ etkileyiciliğini koruyan, anlam ve ses mükemmelliğini yakalamış, asırlardan sonra bile günümüzün kültürlü çağdaş insanma söyleyeceği ve tattıracağı zevkler bulunan bu edebiyatın dilinin ağır ve süslü olması, farklı bir kültürel zeminde farklı bir dünya görüşünü yansıtması onun Türk milletinin edebiyatı olma niteliğini ortadan kaldırmaz. Halit Ziya Uşaklıgil'in dediği gibi, "Divan edebiyatı,
, bunların hiçbirisi Türk kaynağından doğmuş olmak temel taşını kaybetmemişlerdir."
Divan Edebiyatının Kaynakları
İslam kültürü kaynağından beslenen ve özellikle başlangıçta Fars (İran) edebiyatını örnek alan Divan edebiyatı, içerik yönünden değişik unsurlara dayanmaktadır. Divan edebiyatının iç zenginliğini ve özünü oluşturan, onu iyi anlamak için bilinmesi gereken birçok eski kültür unsuru vardır.
Divan edebiyatının dayandığı kültür kaynaklarının başlıcaları şunlardır:
Divan Şiirinin Genel Özellikleri
Beyitlerle Kurulanlar:
A) Mecaza Dayalı Söz Sanatları
Bkz.->
Divan Edebiyatı'nın Tarihsel Gelişimi
Divan edebiyatının
da ortaya çıktı. Bu edebiyatın ilk ürünlerini veren
bütün yapıtlarını Farsça yazdı. Aynı yüzyılın bir başka büyük şairi
'ydi. Horasan'dan gelip Konya'ya yerleşen Dehhani, özellikle İranlı şair Firdevsi'nin etkisinde şiirler kaleme aldı.
da Konya, Niğde, Kastamonu, Sinop, Sivas, Kırşehir, İznik, Bursa gibi kültür merkezlerinde şairler ve yazarlar Divan edebiyatının yeni örneklerini verdiler. Bunların çoğu kahramanlık hikâyeleri, öğretici, eğitici ve dinsel yapıtlardı. Bu arada İran edebiyatının konuları da Türk edebiyatına girmeye başladı. Mesud bin Ahmed ile yeğeni İzzeddin'in 1350'de yazdıkları Süheyl ü Nevbahar, Şeyhoğlu Mustafa'nın 1387'de yazdığı Hurşidname, Süleyman Çelebi'nin (1351-1422) Vesiletü'n-Necât başlığını taşımakla birlikte Mevlid adıyla bilinen ünlü yapıtı, İran edebiyatının etkisiyle yazılmıştır.
Divan edebiyatı, özellikle şiir alanında en parlak dönemini
da yaşadı.
ve
Divan şiirinin en iyi örneklerini verdiler.
a girildiğinde Divan edebiyatının ulaştığı düzey, İran edebiyatınınkinden geri değildi.
, şiirlerinde "fahriye" denen ve kendilerini övdükleri bölümlerde şiir ustalığının doruğuna çıkmışlardı. Öğretici şiirleriyle tanınan Nabi ve bir yergi ustası olan
bu yüzyılın ünlü şairleriydi. Divan edebiyatı, en özgün şairlerinden olan
'in ve
'in ardından,
da bir duraklama dönemine girdi. Daha sonraki şairler özellikle bu iki şairi taklit ettiler ve özgün yapıtlar ortaya koyamadılar.
19. yüzyılda Divan edebiyatı artık gözden düşmüş ve eleştiri konusu olmuştu. İlk eleştiriyi getiren
'di.
'la birlikte Türk edebiyatında Batı etkisinde yeni biçimler, konular denenmeye başlandı. Divan edebiyatı böylece önemini yitirmekle birilikte,
,
ve
, Türk edebiyatının aruz ölçüsüyle son şiirlerini yazdılar, denilirse de zamanımızda da bu vezni kullanabilen
vardır. Arûzun az kullanılıyor olması, zorluğundandır. Yoksa başka ölçülerle veya ölçüsüz yazılan şiirlerdeki lirizm ve âhenk âruzla yazılan şiirlerin yerini tutamaz.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan edebiyatı, Arap ve Fars kültürünün etkisiyle ortaya çıkmış ve gelişme göstermiştir. Bu edebiyatın ilk ürünleri olan
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan edebiyatı 11. yüzyıldan 1860'a kadar ürünler vermiştir. Bu edebiyatta hem şiir hem düzyazı (nesir) alanında eserler vardır; ancak Divan edebiyatı, şiir ağırlıklı bir edebiyattır.
Divan Şiirinin Dönemleri
Bugün "Eski Türk Edebiyatı" adı altında Anadolu Selçuklu, Beylikler Çağı ve Osmanlı Dönemine ait "halk edebiyatı" ve "tekke edebiyatı" dışında kalan ve "klâsik Türk edebiyatı" adı da verilen edebî anlayışla meydana getirilmiş bir edebiyat kastedilir. Bu edebiyat her yönüyle örnek aldığı İran edebiyatının ve İslamî Dönem Doğu Türk edebiyatının etkisi altında XIII. yüzyıl sonlarında Anadolu'da doğmuş; Osmanlı Döneminde usta şair ve yazarlar elinde devletin siyasi, kültürel ve ekonomik gelişimine paralel olarak kendi gelişimini sürdürmüş; hatta devletin gerileme dönemlerinde bile nazımda ve nesirde mükemmel örneklerini vermeye devam ederek XIX. yüzyıl ortalarından itibaren mükemmelliğe ulaşan her sanat akımı gibi artık tarihe mal olmuş bir edebiyattır.
Bu edebiyatı gelişim çizgisini ve buna bağlı olarak geçirdiği üslup farklılaşmalarını göz önünde bulundurarak başlıca üç döneme ayırmak mümkündür:
Oluşum Dönemi:
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan Edebiyatının Kaynakları
İslam kültürü kaynağından beslenen ve özellikle başlangıçta Fars (İran) edebiyatını örnek alan Divan edebiyatı, içerik yönünden değişik unsurlara dayanmaktadır. Divan edebiyatının iç zenginliğini ve özünü oluşturan, onu iyi anlamak için bilinmesi gereken birçok eski kültür unsuru vardır.
Divan edebiyatının dayandığı kültür kaynaklarının başlıcaları şunlardır:
- İslam inançları (ayetler ve hadisler)
- İslamî bilimler (tefsir, kelam, fıkıh)
- İslam tarihi
- Tasavvuf felsefesi, terimleri
- İran mitolojisi (kişiler ve olaylar)
- Peygamberlerle ilgili öyküler, mucizeler, efsaneler, söylentiler...
- Tarihî, efsanevî, mitolojik kişiler ve olaylar
- Çağın bilimleri
- Türk tarihi ve kültürü
- Dönemin edebiyat anlayışı
- Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalar, deyimler, atasözleri
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan Şiirinin Genel Özellikleri
- Divan şiiri ilk örneklerini 13. yüzyılda vermeye başlamış 19. yüzyılın sonlarına doğru gücünü kaybetmiştir.
- Anadolu'da din dışı şiirler yazan ilk Divan şairi, 13. yüzyılın ikinci yarısında yaşamış olan
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan şiirinde konular oldukça sınırlıdır: İslam mitolojisi, klasik aşk öyküleri, kadın, şarap, din ve tasavvufla ilgili konular ile bazı felsefi düşünceler en çok işlenen konulardır.
- Divan şiirinde toplumla ilgili konulara hemen hiç yer verilmemiş; şairler bazen bireysel sorunlarını dile getirmişlerdir:
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan şiirinde dil
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan şiiri, kuralcı bir şiirdir. Divan şiirinde konudan çok konunun işlenişi (üslup, anlatım) önemlidir. Aynı konu birçok şair tarafından değişik biçimlerde anlatılmıştır.
- Divan şiirinde kalıplaşmış sözler çok kullanılmıştır. Her şairin ortaklaşa kullandığı bu kalıp sözlere "
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan şiirinde
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Şiirde nazım birimi "beyit"ler. Beyit, İki dizeden oluşan söz kümesidir. Şiirlerin uzunlukları beyit sayısıyla ölçülür. Dörtlükler ve bentlerle yazılan şiirler de vardır.
- Şiirde en küçük nazım birimi tek dizeden oluşur. Bir manzum parça içinde yer almayan böyle dizelere "azade mısra" (bağımsız dize) denmiştir.
- Şiirde konu bütünlüğünden çok parça bütünlüğüne (beyit güzelliğine) önem verilmiştir. Her beyit kendi başına bir anlam taşır.
- Şiirde gazel, kaside, mesnevi, müstezat gibi nazım biçimleri kullanılmıştır. Bunların çoğu Arap ve Fars edebiyatından alınmıştır.
- Divan şiirine Türklerin kattığı iki nazım biçimi "tuyuğ" ve "şarkı" dır.
- Şiirde tasavvuf, Sebk-i Hindi ve mahallileşme akımlarının etkileri görülür.
- Şiirlerde
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan şiirinde
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Şiirde "
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan edebiyatında şiirlerin özel bir adı (başlığı) yoktur. Şiirler yazıldığı nazım şeklinin adıyla "gazel, kaside vs." anılır. Adlandırma, gazellerde
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Divan şiirinde aşk ön plandadır. Aşk anlayışı çağın mutlak hükümdarlık sistemine ve tasavvuf düşüncesine dayanır. Sevgili, mutlak iktidar sahibi, zalim, vefasız; âşık ise bahtsızdır. Şairler daha çok platonik bir aşk anlayışını benimsemiştir.
- Divan şiirinde kaderci bir dünya görüşü egemendir. Şairler, dünyanın geçici olduğundan, feleğin şerrinden, zamanın kötülüğünden yakınırlar.
- Söyleyiş, özentilidir. Ustalık, benzetmeler yapmak; mecazlı, sanatlı deyişler yaratmak, kalıplaşmış anlamlı sözcükleri (mazmunlar) yeniden kullanmakta görülmüştür. Bu nedenle şair, işlenen konudan çok söyleme biçimine (üsluba) önem verir.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Beyitlerle Kurulanlar:
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
A) Mecaza Dayalı Söz Sanatları
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
Bkz.->
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan Edebiyatı'nın Tarihsel Gelişimi
Divan edebiyatının
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan edebiyatı, özellikle şiir alanında en parlak dönemini
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
19. yüzyılda Divan edebiyatı artık gözden düşmüş ve eleştiri konusu olmuştu. İlk eleştiriyi getiren
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Divan Edebiyatıyla İlgili Bazı TerimlerZiyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Lugaz: Divan edebiyatında, şiir biçiminde oluşturulan bilmece.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Mecmua: Divan şairlerinin seçme eserlerinin yer aldığı elyazması defter, antoloji.
- Münşeat: Divan edebiyatında, değişik konularda yazılan ve düz yazılardan oluşan eser.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Tehzil: Ciddi bir esere gülmece (mizah) yoluyla nazire yazma.
- Seci: Divan düz yazısında cümlelerin ortasında ve sonunda yapılan uyak
- Sur-name: Sünnet, düğün, şenlik gibi sevinçli olayları anlatan eser.
- Gazavat-name: Savaşta gösterilen yiğitlikleri anlatan eser.
- Velayet-name: Ermiş kişilerin, evliyaların yaşamlarını anlatan eser.
- Şehrengiz: Bir şehrin güzelliklerinden söz eden manzum eser.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Azade: Divan şiirinde bağımsız dizelere verilen ad. Azade, Divan şiirinde en küçük nazım biçimidir.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link, görmek için Giriş yap veya üye ol.
- Siyer: Hazreti Muhammed'in yaşamını anlatan eser.
- Tegazzül: Kaside veya mesnevi içine sıkıştırılan gazel.
- Divan edebiyatında şiirler, işledikleri konuya göre şu adları alır:
Tevhid: Allah'ın birliğini işler. Genellikle kaside, terkib-i bent ve terci-i bent biçimiyle yazılır.
Münacaat: Allah'a yakarış bildiren şiirlerdir. Genelde kaside biçimindedir.
Naat: Peygamberi öven şiirlerdir. Genelde kaside biçimiyle yazılmıştır.
Medhiye: Padişahları, vezirleri gibi devlet büüyüklerini övmek için yazılan şiirlerdir. Kaside biçimiyle oluşturulur.
Hicviye: Birini yermek amacıyla yazılan şiirlerdir. Kaside biçimiyle yazılır.
Fahriye: Şairlerin kendilerini ve sanatlarını övdüğü şiirlerdir. Fahriyeler de kaside biçiminde oluşturulur.
- Anadolu sahası Türk edebiyatında mahlas kullanan ilk şairler Şeyhi ve Gülşehri'dir.
- Kemalpaşazade ve Kadı Burhaneddin mahlas kullanmamışlardır.
- Nazım, kıta, rubai; bu üç nazım biçiminde mahlas kullanılmaz.
- Gazel ve kasideler mürettep bir divanın iki asli unsurudur. Fakat Hüseyin Baykara'ya ait divanda ve Kadı Burhaneddin Divanı'nda kasideye yer verilmemiştir.
- Mürettep divanlar tevhid, münacat ve naat bölümleriyle başlarken Baki Divanı'nda tevhid ve mücanat bölümü yoktur. Yine aynı şekilde Nedim Divanı'nda tevhid, münacat, naat bölümleri yoktur.
- Anadolu sahasında divan sahibi ilk şair Yunus Emre'dir.
- Şiirleri en çok şerh edilen şair Yunus Emre'dir.
- En hacimli divan sahibi sanatçı Edirneli Nazmi'dir.
- Baki ve Nedim'in mesnevi türünde herhangi bir eseri yoktur.
- Tezkire türünün ilk örnekleri sayılabilecek ürün nazire mecmuaları'dır.
- Süleyman Peygamber'in meşhur yüzüğünü o uykudayken çalan mitolojik karakter Ehrimen'dir.
- Hoca Dehhani divan şiirinin ilk ustasıdır fakat divanı yoktur.
- Eski Türk edebiyatında estetik tavrın kaynağı Fars edebiyatı olmuştur. Divan şairleri mesnevide Nizami'yi ve Attar'ı; gazelde Hafız'ı; kasidede ise Selman'ı ve Enveri'yi model olarak almışlardır